Bij het vergroten van het bereik van jouw bedrijfspagina op Instagram spelen hashtags een belangrijke rol. Je kunt op deze manier meer potentiële klanten bereiken. Maar hoe zorg je voor de juist Instagram hashtag strategie welke past in jouw branche?
Relevantie van de hashtag
Het is allereerst van belang dat er niet zomaar willekeurige hashtags worden geplaatst. Gebruik alleen hashtags welke relevant zijn voor je content én voor de doelgroep. Wanneer de gebruikte hashtag relevant is voor jouw ideale klant, zal deze gaan zoeken op de desbetreffende hashtag en heb je dus meer kans dat deze terecht komt bij jouw foto of video. Denk bij het toevoegen dus vanuit het perspectief van jouw klant, waar zal deze op zoeken?
Wanneer een hashtag niet relevant is voor de geplaatste content zal dit worden afgestraft door algoritme van Instagram. Je bericht zal dan niet of nauwelijks getoond worden.
Onderzoek de hashtags
Doe het nodige onderzoek naar de hashtags die je wilt gaan gebruiken. Het is slim om de hashtags eens bij langs te wanneer je deze zelf intypt op het platform. Welke content komt naar voren? Past dit bij jouw bedrijf en is het relevant voor jouw doelgroep? Elk bedrijf is anders. Voor een organisatie uit dezelfde branche kunnen andere hashtags dus wel relevant zijn, maar voor jouw organisatie zullen ze niets doen.
Door te onderzoeken ontdek je welke hashtags belangrijk en relevant zijn. Let hierbij ook op het bereik van de desbetreffende hashtag.
Kies de hashtag met het juiste bereik
Een veel gemaakt fout is het kiezen voor alleen hele populaire hashtags. Een hashtags die mijoenen keren gebruikt wordt, heeft veel concurrentie. De kans dat jouw content naar bovenaan komt is klein. De foto of video zal worden ondergesneeuwd door nieuwere Instagram posts. Het gebruik van kleinere hashtags is dus van groot belang. Hierbij heb je meer kans om bij de populaire berichten te komen. Zo zal jouw post dus ook sneller gezien worden door jouw potentiële klant. De ideale strategie? Gebruik een mix van hashtags met een verschillend bereik.
Herkenbaarheid van jouw bedrijf
Zelf een hashtag het leven in blazen? Dat kan! Soms is het een goed idee om een branded hashtag toe te voegen aan jouw post. Hierbij kun je denken aan de naam van je bedrijf of de naam van een bepaalde campagne. Dit maakt het zoeken voor jouw potentiële klanten makkelijker.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in op ons kantoor in Winschoten. Liever digitaal inplannen? Ook geen probleem! Wij staan graag voor je klaar.