Wat is influencer marketing?
Influencer marketing is een vorm van marketing dat via social media gebruikt wordt om met behulp van invloedrijke mensen, klanten te beïnvloeden. Vanwege het grote aantal volgers die ze hebben en de succesvolle overtuiging van hun publiek wat betreft hun meningen, levensstijl en ervaringen, worden ze ook wel socialemedia-influencers genoemd. Influencer marketing is het betalen van de influencers om je product te promoten bij hun volgers. Hun volgers zijn geneigd om de influencer te vertrouwen en kopen dus het product.
Wat is het doel van influencer marketing?
Het doel van influencer marketing het de merkbekendheid vergroten. Dit betekent dat merken meer bekendheid aan aandacht krijgen. Er zijn ook andere doelen, zoals het verhogen van de verkoop en het aantrekken van nieuwe klanten, maar het doel dat het best bereikt kan worden met influencer marketing is het creëren ven merkbekendheid en het verspreiden van het merkimago of de merkboodschap. Door blootstelling aan het merk of product willen ze de doelgroep overtuigen op het product te kopen.
Wat zijn de vormen van influencer marketing?
Er zijn eigenlijk 6 grote vormen hiervoor namelijk:
Instagram, YouTube, Facebook, Pinterest en Tiktok zijn de bekendste sociale media platforms. Welk kanaal je kiest hangt vooral af van de doelgroep en het doel. Instagram heeft een maandelijks gebruikersbestand van een miljard mensen, waarvan 90% jonger is dan 35. YouTube is erg populair bij 12-19-jarigen, Tiktok bij 13-24-jarigen en Facebook bij 25-34-jarigen. Pinterest wordt vooral gebruikt door 18-44-jarigen. Welk kanaal je kiest hangt dus echt af van de doelgroep.
Er zijn verschillende soorten beïnvloeders. In het algemeen hebben influencers met een groter bereik een lagere invloed omdat ze niet zo betrouwbaar zijn en een lagere persoonlijke band met hun volgers hebben dan influencers met een kleiner bereik.
Met maximaal 10.000 volgers hebben deze influencers een klein bereik. Ze worden daarentegen als zeer geloofwaardig beschouwd, hebben een smalle doelgroep en bereiken een hoge respons.
Deze influencers hebben 10.000 tot 100.000 volgers. Ze hebben een groot bereik en zijn toch authentiek, geloofwaardig. Ze zijn meestal deskundigen op bepaalde gebieden en hun aanbevelingen worden vaak ervaren als die van een vriend. Micro- influencers worden steeds populairder. Op die manier kunnen ze een specifieke groep mensen bereiken. Deze soorten beïnvloeders worden ook steeds populairder voor bedrijven.
Ze hebben een volgersaantal van tussen de 100.000 en 1.000.000. Ze overspanne meestal landen en continenten en hebben dus een groot bereik. Daardoor zijn ze niet meer zo herkenbaar als de twee vorige soorten beïnvloeders, maar hebben ze nog steeds een grote invloed op hun volgers.
Ze hebben meer dan 1.000.000 volgers en dus een zeer groot bereik. Dit zijn vaak acteurs, sterren en andere beroemdheden met veel fans.
Waarom is het effectief?
Je hebt een grotere kans om je product te verkopen met influencer marketing omdat je product in tegenstelling tot advertenties en reclame niet offline gehaald wordt na een campagneperiode. Zo kan een bericht steeds tot nieuwe verkoop blijven leiden. Bovendien hoef je zelf geen tekst, beeld of advertenties te maken. Dat doet de influencer, waardoor je tijd en geld bespaard. Ook kun je de content weer gebruiken op je eigen social media, website of webshop.
Voor wie is het geschikt?
Influencer marketing is geschikt voor elk bedrijf, maar er zijn wel bepaalde gebieden die er meer geschikt voor zijn, zoals mode, drogisterij-artikelen en schoonheid, fitness, voeding, reizen en gamen. Elke bedrijf kan het dus gebruiken maar er zijn bepaalde gebieden die er beter bij passen.
Waar moet je rekening mee moet houden als het om influencer marketing gaat.
Influencer marketing is dus een heel goede manier om een merk te laten groeien, de naamsbekendheid te vergroten en een merkimago te creëren en te verspreiden.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in op ons kantoor in Winschoten. Liever digitaal inplannen? Ook geen probleem! Wij staan graag voor je klaar.