De nieuwste cijfers over social media gebruik in Nederland voor 2023 zijn bekend. En het is duidelijk: TikTok en Instagram zijn de grote winnaars, hoewel die laatste opvallend genoeg gebruikers onder jongeren verliest. Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers, jongeren verlaten Facebook massaal. Dit blijkt uit het Newcom Research onderzoek- Nationale Social Media Onderzoek 2023.
Headlines
Social media gebruik weer gegroeid in Nederland
Het aantal Nederlandse social mediagebruikers is gestegen van 13,7 miljoen naar 14,1 miljoen. De groei komt vooral door het groeiend aantal 40-plussers dat social media gebruikt. Ook de intensiteit van het gebruik is toegenomen. De tijd die Nederlanders aan social media besteden is dit jaar onder alle leeftijdsgroepen toegenomen.
Als we kijken naar welke social media het meest gebruikt worden dan zien we dat het gebruik van Instagram en TikTok flink is gegroeid. Instagram groeide met 18% naar 7,8 miljoen gebruikers. Met +34% is TikTok de grootste stijger in de lijst. Zo'n 4 miljoen Nederlanders gebruiken nu TikTok. De grote verliezers zijn Facebook en Twitter, de sociale media verliezen beiden zo'n half miljoen gebruikers. WhatsApp blijft de grootse met 13,3 miljoen gebruikers gevold door YouTube met 9,9 miljoen.
Dagelijks gebruik WhatsApp, TikTok en Snapchat stijgt fors
Ook in het dagelijks gebruik zien we dat Twitter en Facebook inboeten. Bij WhatsApp zien we een opvallende stijging van 12%, naar 10.8 miljoen gebruikers. De groei zijn we verder vooral bij Instagram {+18% naar 4,7 mil}, TikTok {+54 naar 2,5 mil} en Snapchat {+30% naar 2,5 mil}.
Jongeren verlaten Facebook massaal, bijna een half miljoen Nederlanders zijn weg
Facebook heeft het afgelopen jaar bijna een half miljoen gebruikers verloren. 9,9 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook dat is zo'n 5% minder als vorig jaar. Daarmee ziet het Amerikaanse social netwerk haar dominantie afbrokkelen. Sinds de piek in gebruikers in 2018 is er een dalende trend in het Facebookgebruik.
De belangrijkste reden om Facebook niet meer te gebruiken, is dat andere platformen leuker zijn.
Het aantal gebruikers in de in de leeftijdscategorie 20-29 is met 22% afgenomen. Onder 30-plussers is de daling minimaal en het gebruik onder 55-plussers groeide zelfs met 4%. Het belangrijkste kritiekpunt van 55-plusser op Facebook is het lage vertrouwen in de berichten. Newcom heeft ook een uitsplitsing gemaakt naar opleidingsniveau en dan zien we dat de daling onder hoogopgeleiden het grootste is.
Instagram verliest terrein onder tieners
De meest opvallende conclusie van het onderzoek is dat het gebruik van Insta onder jongeren zo is gedaald. Stiekem was de trend vorig jaar al zichtbaar, maar ook dit jaar zet hij door. Waar 2 jaar geleden nog 65% van de jongeren dagelijks Instagram gebruikte, is fat in 2023 gedaald tot 54%. De verschuiving is duidelijk zichtbaar: het dagelijks verbruik van Snapchat en met name TikTok groeide juist flink onder tieners.
Kiezen jongeren TikTok over YouTube
YouTube is met 9,9 miljoen gebruikers het grootse platform na WhatsApp. Het platform blijft in dagelijks gebruik met 3,5 miljoen gebruikers echter achter op Facebook en Instagram. Opvallend is dat we bij het dagelijks gebruik van social media in Nederland Bij YouTube zien dat het aantal jongeren afneemt voor het tweede jaar op rij. Een vrijwel identieke daling als we bij Instagram zien. Ook onder 20 t/m 29- jarige zien we het gebruik afnemen. De meest waarschijnlijke verklaring is dat de short video van TikTok het aan populariteit winst van de meer long-form video op YouTube. YouTube lijkt dit ook zo te zien en geeft shorts een steeds prominentere plek op het videoplatform.
Ondanks kritieks is TikTok heel populair
Ondanks de zorgen over privacy, kinderlokken en de invloed van China stijgt TikTok enorm in populariteit in Nederland. 4 miljoen Nederlanders gebruiken TikTok, dat is 34% meer dan vorig jaar. De app wordt ook heel intensief gebruikt, liefst 2,5 miljoen Nederlanders gebruiken het dagelijks. Dat is 54% meer dan vorig jaar. TikTok groeit sterk onder 40-plussers, maar ook onder twintigers en jonge dertigers.
BeReal is een belangrijke nieuwkomer: is het de nieuwe trend?
Nieuw in de cijfers van Newcom dit jaar is het gebruik van BeReal. De app groeide afgelopen jaar flink in populariteit en kreeg het veel media- aandacht. Het platform wil dat mensen echte momenten laten zien. Gebruikers moeten binnen 2 minuten een foto maken, zodat er geen tijd is om iets speciaals op te tuigen. Bovendien zijn er geen mogelijkheden om foto's te bewerken of filters toe te passen. Dankzij Newcom weten we nu dat 1,3 miljoen Nederlanders de app gebruiken, waarvan 833.00 dagelijks. Onder tieners en vroege twintigers heeft BeReal een serieuze positie. Bijna 32% van de jongeren en 37% van de 20 t/m 24-jarige gebruikt BeReal. 40-plussers lijken nog nauwelijks van het bestaan van de app te weten, onder hen is het dus ook maar 2%.
Bijna half miljoen Nederlanders stoppen met twitter
Het negatieve gevoel rondom Twitter sinds de overname van het social media platform door Elon Musk heeft het platform geen goed gedaan. Het aantal Nederlandse Twitteraars is het afgelopen jaar gedaald met 464.00.00 mensen. Het aantal Nederlanders dat Twitter gebruikt is 13% gedaald sinds vorig jaar.
LinkedIn en Mastodon profiteren weinig van het gedoe met Twitter
De exodus van gebruikers bij Twitter vertaalt zich nog niet naar een toenemend gebruik van LinkedIn. Het aantal Nederlandse gebruikers bleef het afgelopen jaar bijna gelijk. 5 miljoen mensen gebruiken LinkedIn, waarvan 1 miljoen dagelijks. Vorig jaar was dat 13% minder. Overigens weten ook maar weinig Nederlanders het decentrale alternatief voor Twitter Mastodon te vinden. 286.000 mensen gebruiken Matsodon, waarvan 106.00 dagelijks
Hype clubhouse zakt verder weg
Newcom neemt sinds kort ook kleine platforms mee in haar onderzoeken. Dankzij het rapport weten we dat het gebruik van Telegram, Discord, Reddit en Twitch niet echt veranderd zijn. Clubhouse, de hype van 2021 zakt verder weg in de cijfers. Slechts 257.00 Nederlanders zeggen de app te gebruiken. Vorig jaar stond Houseparty nog in deze tabel, maar dat sociale medium bestaat inmiddels niet meer.
Snapchat groeit weer
Snapchat heeft de afgelopen jaren flink met zichzelf geworsteld. De wens om meer gebruikers aan te spreken zorgde voor een identiteitscrisis. Maar sinds vorig jaar lijkt het platform de stijgende lijn weer te pakken te hebben. De cijfers van dit jaar bevestigen dat er wederom een flinke stijgende lijn te zien is. 3,9 miljoen Nederlanders gebruiken Snapchat en het stijgt met 21%. Het dagelijks gebruik groeide van 1,9 miljoen naar 2,5 miljoen. Onder jongeren groeide het gebruik maar ook onder 20 t/m 29-jarigen er is een flinke groei te zien.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in op ons kantoor in Winschoten. Liever digitaal inplannen? Ook geen probleem! Wij staan graag voor je klaar.