Influencers zijn niet meer weg te denken uit het media en marketinglandschap. Via influencers kun je jouw product of dienst onder de aandacht brengen bij een betrokken publiek. Het is als het ware een vorm van word of mouth reclame. Zo heeft 80% van de consumenten wel eens een aankoop gedaan als direct gevolg van content die ze op social media zagen. Maar hoe zet je influencers nou in? Dat lees je hier
Past het inzetten van influencers wel bij mijn organisatie?
Hoe zet je influencers bijvoorbeeld in als je voor een non-profit organisatie werkt? Kun je ze ook inzetten voor wat saaiere producten zoals verzekeringen? En is de doelgroep van jouw product of dienst überhaupt wel te bereiken via influencers? Goed nieuws: influencers zitten overal en er is voor elk soort product wel iemand. Er ontstaan steeds meer soorten creators van zogenaamde kidfluencers tot hoogbejaarde fashion icons of zelfs virtuele influencers. De kans is dus groot dat tussen al die verschillende mensen een influencer zit die aansluit op jouw organisatie.
Dingen waar je op moet letten
Ga na op welke kanalen jouw doelgroep hun tijd doorbrengt. Kijken zij filmpjes op YouTube, scrollen ze uren door hun For You Page op TikTok of bereik je ze beter via een streamingdienst zoals Twitch? Dit is van invloed op je keuze omdat niet iedere influencer aanwezig of relevant is binnen ieder platform.
Hoe oud zijn ze? Waar wonen ze? Wat vinden ze belangrijk? Welke onderwerpen vinden ze interessant? Het maken van persona's of communities kan helpen om je doelgroep een gezicht te geven.
Bedenk welke personen interessant zijn voor jouw doelgroep. Wie zijn zij als voorbeeld en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Op basis daarvan kun je beter inschatten of er een match zal zijn tussen jouw organisatie en influencer en wat je via hen wil promoten.
Samenwerking
Hoe ga je nou verder dan? Nou het allerbelangrijkste element voor een succesvolle samenwerking tussen merk en influencer is een oprechte match. Als iemand jouw product echt goed of leuk vindt geeft dat ze meer motivatie om zich in te zetten voor jouw bedrijf. Bovendien kennen volgers de influencer goed, ze zullen het dan ook wel merken dat het hun alleen maar om het geld gaat en niet omdat ze het echt een goed product vinden en met enthousiasme promoten. Maar dit werkt ook vice versa. Een influencer kent zijn/ haar volgers ook goed, ze weten niet alleen wat voor producten zij interessant zullen vinden, maar ook welke content hen aanspreekt.
Transparantie rondom samenwerkingen
De meeste influencers verspreiden hun content via social media. De toenemende wetgeving en regelgeving rondom privacy beïnvloedt ook het werk van influencers, wat ook weer gevolgen heeft voor organisaties die met influencers samenwerken. Wat betekenen de nieuwe regels voor influencers en influencermarketing?
Let wel op dat niet alle regels voor iedere influencer hetzelfde. Zo gelden sommige regels pas je meer dan 500.000 volgers hebt en je bent ingeschreven bij de KVK. Er zijn ook nog aanvullende regels voor bijvoorbeeld influencers die een grote minderjarige following hebben. Naast een goede match tussen jouw merk en influencer is het dus ook belangrijk om de regels in je achterhoofd te houden.
Do's & Don'ts
Do's:
Het is niet alleen fijn om een persoon in levenden lijve te zien en te voelen of er een match is, maar het is ook fijn om iemand direct te betrekken bij het creatieve proces.
Denk niet alleen out of the box door de influencer mee te laten denken, maar sta bijvoorbeeld ook open voor nieuwe mogelijkheden en nieuwe mediavormen.
Ja, maar het aanhaken van een influencer met een groter bereik betekent niet direct groter succes. Of je beter een Micro- influencer met 45K volgers of een Mega-influencer met miljoenen volger in kunt zetten is afhankelijk van wat je doelstelling is. Met een Micro-influencer bereik je misschien een minder groot volume, maar dit zijn wel meer betrokken mensen. Kijk gewoon goed wat bij jouw doelstelling en bedrijf past.
Don'ts:
Je loopt een grote kans dat de samenwerking faalt door een mismatch tussen jouw bedrijf en de influencer.
Jij hebt alles gedaan en het enige wat de influencer nog moet doen is jouw instructies stap voor stap volgen. De kans op succes is heel klein op deze manier, omdat de samenwerking eenzijdig is. Dat straalt er dan vanaf en dat ziet de doelgroep ook.
Als er geen echte connectie is en de samenwerking puur om geld gaat, is dat ook terug te zien in de content. Het kan daarnaast ook nog zorgen voor een minder succesvolle campagne.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in op ons kantoor in Winschoten. Liever digitaal inplannen? Ook geen probleem! Wij staan graag voor je klaar.