Contentmarketing is een marketingstrategie die door vrijwel elke organisatie kan worden toegepast. Het is een strategische marketingaanpak gericht op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente inhoud om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden en uiteindelijk om winstgevende klantactie te stimuleren. Het is een vorm van marketing {branding} waarbij het bieden van relevante informatie voor de doelgroep centraal staat.
Wat is het doel van contentmarketing?
Het doel van contentmarketing is het aantrekken van prospecten en het betrekken van klanten. Content is een middel om de doelgroep te bereiken, te beïnvloeden en uiteindelijk te overtuigen. Eigenlijk kan geen enkele vorm van marketing zonder goede content.
Kenmerken van content marketing
Content marketing gaat dus om het informeren en opleiden van de doelgroepen zonder direct reclame te maken of verkoop na te streven. In plaats van het aanbieden van een verkoopgesprek, geeft u de informatie die de doelgroep wil via print, digitaal, audio, video marketing of evenementen. De strategie achter de content marketing is dat een potentiële koper wordt getriggerd door middel van de inhoud en de organisatie of persoon uiteindelijk gaat zien als potentiële strategische partner.
Hoe wordt het verspreid?
Vandaag de dag wordt de content vooral verspreid via blogs, social mediakanalen, content hubs en e-mail. Daarnaast wordt content natuurlijk ook via de traditionele kanalen verspreid, zoals televisie, kranten, magazines, enzovoorts.
Wat is het voordeel van content marketing?
Content marketing is een manier om op een duurzame manier te werken aan de merkbekendheid, merkwaarde en leadgeneratie. Dat maakt het ook zo'n populaire vorm van marketing op dit moment. Er zijn dus ook meerder voordelen van contentmarketing:
Een investering in de vorm van marketing kan {als het goed ingezet wordt} voor een langere tijd renderen. Een goed artikel bijvoorbeeld met advies kan maanden, dan niet jaren tot bezoekers leiden. En daarmee tot meer kennisleiderschap en leads.
Als je een hoge kwaliteit pagina maakt kun je deze op verschillende manieren aanbieden. Allereerst kan dit artikel websitebezoekers aantrekken omdat het een bepaalde positie verkrijgt in de zoekmachines. Door deze magneetfunctie krijgt de website dus meer bezoekers. De content kan ook ingezet worden in e-mail marketingcampagnes om waardevolle content te delen met doelgroepen. Een andere mogelijkheid voor de inzet van het artikel is om deze betaald aan te jagen via online marketingcampagnes. Denk hierbij aan LinkedIn of Facebook
Misschien wel het belangrijkste voordeel: content is interessant voor de doelgroep. Het hele idee van content marketing is dat er relevante content producten worden aangeboden waar de doelgroep waarde uit halen.
Een voordeel voor de marketeer is dat content marketing op heel veel manieren kan worden ingezet. De vorm is perfect aan te passen op de doelgroep en de fase in de customer journey van een prospect of klant. De ene keer is het een blogpost, de andere keer een volg, een Webinar of een infographic.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in op ons kantoor in Winschoten. Liever digitaal inplannen? Ook geen probleem! Wij staan graag voor je klaar.