Wat is influencer marketing?
Influencer marketing is een vorm van marketing dat via social media gebruikt wordt om met behulp van invloedrijke mensen, klanten te beïnvloeden. Vanwege het grote aantal volgers die ze hebben en de succesvolle overtuiging van hun publiek wat betreft hun meningen, levensstijl en ervaringen, worden ze ook wel socialemedia-influencers genoemd. Influencer marketing is het betalen van de influencers om je product te promoten bij hun volgers. Hun volgers zijn geneigd om de influencer te vertrouwen en kopen dus het product.
Wat is het doel van influencer marketing?
Het doel van influencer marketing het de merkbekendheid vergroten. Dit betekent dat merken meer bekendheid aan aandacht krijgen. Er zijn ook andere doelen, zoals het verhogen van de verkoop en het aantrekken van nieuwe klanten, maar het doel dat het best bereikt kan worden met influencer marketing is het creëren ven merkbekendheid en het verspreiden van het merkimago of de merkboodschap. Door blootstelling aan het merk of product willen ze de doelgroep overtuigen op het product te kopen.
Wat zijn de vormen van influencer marketing?
Er zijn eigenlijk 6 grote vormen hiervoor namelijk:
Instagram, YouTube, Facebook, Pinterest en Tiktok zijn de bekendste sociale media platforms. Welk kanaal je kiest hangt vooral af van de doelgroep en het doel. Instagram heeft een maandelijks gebruikersbestand van een miljard mensen, waarvan 90% jonger is dan 35. YouTube is erg populair bij 12-19-jarigen, Tiktok bij 13-24-jarigen en Facebook bij 25-34-jarigen. Pinterest wordt vooral gebruikt door 18-44-jarigen. Welk kanaal je kiest hangt dus echt af van de doelgroep.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in op ons kantoor in Winschoten. Liever digitaal inplannen? Ook geen probleem! Wij staan graag voor je klaar.